Forssan kaupunginvaltuuston kokous, Ryhmäpuheenvuoro: Vuoden 2025 talousarvio ja vuosien 2025 – 2027 taloussuunnitelma

Arvoisa puheenjohtaja hyvät valtuutetut
Kuntien talousarviot ovat Forssan kaupunki mukaan lukien ehkä tällä kertaa vielä enemmän, jos mahdollista, niitä parhaita arvauksia tulevasta. Petteri Orpon hallituksen valtionosuusuudistuksen siirtäminen kuntavaalien jälkeiseen aikaan vaikeuttaa kuntien taloussuunnittelua osaltaan. Kunnat ovat jo nyt vaikeassa rahoitustilanteessa. Osa kunnista joutuu maksamaan jatkossakin valtionosuuksia takaisin, koska nykyinen järjestelmä ei toimi eikä hallituksella ole joko toimintakykyä tai poliittista halua sitä korjata näin kuntavaalien alla. Kuntien pitkäjänteinen taloudenhoito ja suunnittelu vaarantuu.
Forssan kaupungin taloutta on kyetty hoitamaan niin, että meillä on vahva kivijalka. Tämäkin talousarvio on saatu 257 000 euroa ylijäämäiseksi. Toki se sisältää maltillisen 0,3 % kunnallisveron korotuksen ja toimialoilta sopeutuksia. Meidän ei tule kuitenkaan lähteä pelkkien leikkauksien ja palvelujen näivettämisen tielle. Tarvitaan myös kasvun eväitä ja uskoa tulevaan. Olette kaikki lukeneet talousarvion ja -suunnitelman luvut varmasti, niin keskityn tässä puheenvuorossa muutamiin nostoihin talousarviokirjasta.
Hyvät valtuutetut
Forssan kaupungin asukasluku on ollut laskusuuntainen. Jotta suunta saadaan kääntymään, tarvitaan työpaikkoja, yrityksiä ja hyviä palveluja kasvavassa määrin. Meillä on ollut hyvinvointikuntayhtymän aikaan seudullisesti laadukkaat ja kattavat sosiaali- ja terveyspalvelut. Valitettavasti hyvinvointialueen päätösten myötä seutumme sosiaali- ja terveyspalvelut karkaavat ja uhkaavat hävitä vieläkin isommassa määrin. Viimeisimpänä olette varmasti kaikki tietoisia esiselvityksestä sairaaloiden ja asumispalveluiden taloudellisesta tehostamispotentiaalista. Karua luettavaa. Seutukuntamme on jo hävinnyt melkoisesti palveluverkkopäätöksissä. Nyt selvityksessä kohdennetaan uskomattomia leikkauksia edelleen seutukuntamme sote-palveluihin. Jos nämä skenaariot esimerkiksi erikoissairaanhoidon poliklinikoiden siirtämisistä keskussairaalaan ja vuodeosastojen sekä päiväsairaalan lakkautuksista toteutuvat, kun aluevaltuusto päättää talousarviosta ja -suunnitelmasta joulukuun 17. päivä, meillä ei käytännössä ole enää sairaalaa. Pelkät seinät eivät tee sairaalaa, vaan toiminnot, mitä sieltä saa. Forssan kaupungille on myös iso merkitys taloudellisesti, jos terveyskeskus siirretään sairaalan tiloihin ja Oma Häme ei enää vuokraa nykyisen terveyskeskuksen tiloja. Puhuttaneen noin 800 000 euron vuokratulojen menetyksestä vuosittain. Lisäksi vaikutukset kohdentuvat Loimijoen kuntapalveluihin.
Suurin huolenaihe on kuitenkin asukkaiden palvelujen karkaaminen yhä kauemmaksi. Kaikilla ei ole mahdollisuutta eikä varaa esimerkiksi toistuvien poliklinikkakäyntien vuoksi käydä Hämeenlinnassa asti vastaanotolla. Eivät nämä käynnit ole kerran elämässä tapahtuvia. Kyse on sairaista ihmisistä, jotka tarvitsevat säännöllisesti palveluja. Huoli on myös henkilöstön työpaikoista. Ei ole sama, missä työpaikka sijaitsee. On iso vaara menettää alan ammattilaiset muille hyvinvointialueille tai kokonaan toisille aloille työtä tekemään tilanteessa, jossa on muutoinkin jo nyt huutava pula sosiaali- ja terveydenhuollon osaajista. Meidän tulee arvostaa henkilöstöämme eikä kuvitella, ettei työpaikan sijainnilla ja työn sisällöllä ole mitään merkitystä.
Nyt jos koskaan tarvitaan jälleen erittäin vahvaa seutuyhteistyötä yhteisen tavoitteen onnistumiseksi. Kattavilla sosiaali- ja terveydenhuollon palveluilla on valtava merkitys seudun pito- ja vetovoimalle sekä elinvoimalle. Meidän ei tule hyväksyä seutumme kurjistamista ja palvelujen alasajoa. On koko Kanta-Hämeen asukkaiden edun vastaista näivettää sosiaali- ja terveyspalvelut Forssan seudulta. Samaa kyytiä luvataan myös Riihimäelle. Tällainen palvelujen keskittäminen aiheuttaa hoitoon pääsyn pitkittymistä kaikille kantahämäläisille, myös Hämeenlinnan seudun asukkaille, jos kaikki kuvitellaan hoidettavan yhdessä paikassa.
Keskittämällä palvelut keskussairaalaan vaarantuu myös HAMK:n sairaanhoitajakoulutus Forssassa, kun ei ole enää tarjota harjoittelupaikkoja. Lopulta on haaste saada edes jäljelle jääviin sote-alan työpaikkoihin osaavaa henkilöstöä seudullemme.
Keskustan ja KD:n valtuustoryhmä kysyykin, suostutteko tähän? Nyt tarvitaan seudullista yhteistyötä sekä edunvalvontaa ja toivottavasti Riihimäen seutukin lähtee lisäksi mukaan. Sellaista yhteistyötä kuin aikoinaan oli, kun otimme erikoissairaanhoidon pois sairaanhoitopiiristä ja sillä turvasimme palvelut täällä.
Hyvät valtuutetut
Keskustan ja KD:n valtuustoryhmä haluaa kiittää lautakuntia onnistumisestaan vaativassa työssä sopeuttaa toimialansa talousarvio annettuihin raameihin. Kaupunginhallitukselle oli pohjaesitykseen lisäksi leivottu perusopetukseen viiden opettajan ja neljän ohjaajan vähennys. Hallitus kuitenkin päätti esittää valtuustolle, ettei näitä vähennyksiä tehdä. Valtuustoryhmämme on yksimielisesti opettajien ja ohjaajien vakanssien säilyttämisen kannalla ja siksi sitä hallituksessa esitimmekin.
Perusopetuksen painopisteenä on talousarviovuonna mm. lasten ja nuorten hyvinvointi. Riskianalyysissä on tunnistettu, että tuen oppilaiden määrän suhteellinen osuus voi kasvaa edelleen. Jo nämä seikat puoltavat opettajien ja ohjaajien määrän ennallaan pitämistä. Pelkkä lasten ja nuorten määrä ei ratkaise tarvittavan henkilöstön määrää. Ei riitä, että sanotaan, kyllä me pärjäämme pienemmällä henkilöstöllä? Ketkä pärjäävät? Kaupunki, koulut vai oppilaat? Oppilasmäärän lisäksi on kyse myös eri kieliä puhuvista lapsista luokissa. Lokakuun alun tilanne kouluissamme oli niin, että Akvarellissa on monikielisiä oppilaita 105, Koijärvellä 5, Vieremässä 2, Talsoilassa 13, Heikalla 8 ja Keskuskoululla 30. Luokasta yi puolet saattaa olla muita, kun suomenkielisiä ja näidenkin äidinkielenä montaa eri kieltä. Lisäksi esimerkiksi akvarellissa on erityisen tuen oppilaita 158.
On huomioitava myös lasten sosioekonomiset asiat ja mitä ongelmia lapsille aiheutuisi tuen vähenemisen sekä opetusryhmien hajottamisen myötä. Jos opetusryhmät olisi hajotettu, samalla olisi hankaloitettu myös lasten kaverisuhteita. On huomioitava myös oppilaiden oikeudet tarvittavaan tukeen. Hyvä siis, ettei opettajien ja ohjaajien määrää nyt vähennetä. Se on yksi osoitus lapsiystävällisestä Forssan kaupungista.
Hyvät valtuutetut
Valtuustoryhmämme peräänkuuluttaa tiedolla johtamisen merkitystä päätöksenteossa. Siksi kyseenalaistamme palveluverkkoa koskevat karsimiskirjaukset talousarviokirjassa. Kaupunginvaltuuston aiempi päätös on, että perusopetuksen palveluverkosta tehdään ensi vuonna selvitys. Ennen kuin selvitys on tehty, meidän ei tule esimerkiksi etupainotteisesti karsia palveluverkkoa. Miksi tehdä selvitys, jos lopputulema on jo päätetty. Vasta selvityksen pohjalta on tehtävä tarvittavat päätökset. Näistä syistä tulemme tässä vaiheessa esittämään talousarviokirjasta poistettaviksi palveluverkkoa koskevat muutokset.
Hyvät valtuutetut
Kaupunki on uudenlaisen haasteen edessä TyöHämeen aloittaessa. Työllisyyspalveluiden siirtyminen kuntien vastuulle on mahdollisuus, mutta myös haaste. Kunnissa tunnetaan paikalliset olosuhteet parhaiten. Vastaisuudessa työllistyviin tullaan laskemaan ainoastaan aidosti työpaikan saaneet. Mihin toimenpiteisiin ryhdymme saadaksemme työllistymättömien kaupungille tuomat sakkomaksut laskemaan? Tähän asti niihin on mennyt noin 800 000 euroa vuodessa. Jos arvio on jatkossa 750 000 euroa, ei se ole riittävä. Sakkolistoilta pitäisi saada pois sellaiset henkilöt, jotka eivät todennäköisesti koskaan tule työllistymään.
Jotta ihmiset työllistyvät enenevässä määrin, tarvitaan myös työpaikkoja. Työpaikkojen syntymiseen tarvitaan yrityksiä. Tarvitsemme Forssan kaupunkiin entistä yrittäjämyönteisempää asennetta ja palvelua. Keskustan ja KD:n valtuustoryhmä edellyttää saamamme palautteiden perusteella kaavoitus- ja tonttipolitiikkaan parempaa asiakaspalvelua, tehokkuutta, joustavuutta ja yrittäjämyönteisyyttä.
Valtuustoryhmämme haluaa nostaa tässä kohdin myös esille yksinyrittäjien arvostamisen. Heidän, jotka työllistävät itsensä ja välillisesti myös paljon muita. Nämä yrittäjät ovat huomionarvoisia työllistäjiä Forssan kaupungissa käyttäessään myös muiden yrittäjien ja seutukunnan palveluja.
Hyvät valtuutetut
Tekninen toimiala on sopeuttamassa taloutta vahvasti henkilöstöä vähentämällä eläköitymisten kautta sekä talousarviovuonna, että suunnitelmavuosina. Haasteeksi muodostunee, miten turvaamme tämän sektorin palvelut määrällisesti ja laadullisesti. Siksi henkilöstövähennysten vaikutuksia on seurattava systemaattisesti ja tarvittaessa tulee tehdä muutoksia.
Käytöstä poistettujen kiinteistöjen myyntiä tulee tehostaa. Odottamalla ne eivät mene kaupan. Niistä kuitenkin juoksevat koko ajan kulut ylläpidosta. Myös tonttikauppaan tarvitaan enemmän panostusta ja markkinointia. Forssan kaupungin markkinointiin tarvitaan ylipäänsä enemmän myönteisyyttä, innostusta ja tekemisen meininkiä. Siitä me kaikki olemme vastuussa. Toivottavasti saamme myös kaupungin asukkaat mukaan myönteisen Forssa kuvan luomiseen.
Hyvät valtuutetut
Ihmisten menot ovat kasvaneet erilaisten kustannusten nousun myötä. Asumisen kustannukset ovat kasvaneet reilusti. Vesihuoltoliikelaitos korottaa tuntuvasti maksuja. Maksurakenteen kehittäminen niin, että perusmaksutuloilla katetaan enemmän kiinteitä kustannuksia ja infran ylläpitämistä, kuormittaa tasamaksuna taloudellisesti suhteessa eniten pienituloisia. Keskustan ja KD:n valtuustoryhmä esittää pontena tehtäväksi selvityksen tulevien vuosien osalta, voisiko Forssan kaupunki poistaa vesihuoltoliikelaitokselta tuloutuksen vaateen kaupungille. Tällöin vesihuoltoliikelaitos voi ohjata tuloutuksesta vapautuvan rahoituksen kiinteisiin kustannuksiin ja infran ylläpitämiseen. Tuloutuksesta luopumisella voi olla myös positiivinen vaikutus seudullisen vesihuollon kehittämiseen.

Johanna Häggman

Forssan kaupunginvaltuuston Keskustan ja KD: valtuustoryhmän puheenjohtaja